Lees- en leerproblemen

Beelddenken is een gave, dit betekent dat je primair denkt met je rechter hersenhelft. Helaas heeft een dominante rechter hersenhelft vaak een zwakkere linker hersenhelft als gevolg. Misschien heb je moeite met leren, last van impulsief gedrag, weinig tijdsbesef, dyslexie enz.

Mogelijke gevolgen van zwakke linker hersenhelft (dit verschilt per beelddenker):


  1. Woorden, probleem met lezen/taal; mogelijk dyslexie
  2. Nummers, probleem met rekenen; mogelijk dyscalculie
  3. Slechte planning en weinig tijdsbesef
  4. Denken vanuit totaalbeeld
  5. Details over het hoofd zien
  6. Primair voorkeursdenken

Waar de woorddenker over een goed ontwikkeld auditief geheugen beschikt, heeft de beelddenker juist een enorm visueel geheugen ter beschikking. Voordeel is dat de beelddenker veel sneller en meer informatie kan verwerken dan een woorddenker. Een nadeel is dat een beelddenker moeite kan hebben met het ‘vinden’ van de woorden die bij het plaatje horen. Hij moet een woord telkens omzetten in een plaatje en vice versa, hetgeen tijd kost.

Daarnaast worden woorden verkeerd gelezen. De beelddenker ziet het woord “vader” staan en krijgt een beeld van zijn papa in zijn hoofd. Vervolgens leest hij “papa” in plaats van “vader”. Voor begrijpend lezen levert dit geen problemen op. Voor technisch lezen wel. Er wordt immers een ander woord gelezen dan dat er staat.

Ook informatie die geen beeld oproept, levert een probleem op. Bij het woord “stoel” ziet een beelddenker een plaatje van een stoel voor zich. Maar bij een woord als “omdat” komt er geen beeld. Deze zogenaamde “lege woorden” leveren dan ook problemen op bij het lezen.

Beelddenkers zijn wijs, creatief, hebben een levendige fantasie en zijn leergierig. Ouders staan dan ook plots voor een raadsel wanneer hun kind veelbelovend start in groep 3 en dan onverwacht tegen problemen aanloopt. Leerkrachten zien de potentie van het kind, maar op school lijkt het er niet uit te komen.